Η Απολλώνια Αδελφότης, Kοινοβουλευτισμός

Η ΣΥΡΙΖΑΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΩΣ ΝΕΑ ΔΕΞΙΑ – ΤΟ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟ ΙΔΙΩΝΥΜΟ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΣ
ΒΙΒΛΙΟ : Η ΣΥΡΙΖΑΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΩΣ ΝΕΑ ΔΕΞΙΑ – ΤΟ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟ ΙΔΙΩΝΥΜΟ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΠΑΤΑΚΗ

Σελίδες 257-260
Ερώτηση δημοσιογράφου Νευραδάκη Μιχάλη: Συνεχίζοντας τη συζήτηση μας για τα συνταγματικά ζητήματα, τι προβλέπει το άρθρο 120 του Ελληνικού Συντάγματος και πώς θα μπορούσαν, κατά την άποψη σας, να το ενεργοποιήσουν οι Έλληνες πολίτες;

Απάντηση: «Το άρθρο 120, που προβλέπει ακριβώς την προστασία του Συντάγματος και του πολιτεύματος της χώρας από τους ίδιους τους πολίτες, έχει μόνο ρητορική αξία. Υπάρχουν δύο τρόποι να κινηθεί ένας πολίτης στο πνεύμα του άρθρου αυτού του συντάγματος. Πρώτον, να καταφύγει σε ατομικές πράξεις, νόμιμες, αλλά και μη νόμιμες, υπό τη στενή έννοια του όρου, αν βιάζεται η ίδια η κοινωνία ή για τη διάσωση του πολιτεύματος, ή να επιχειρήσει μια συλλογική ενέργεια ή και εξέγερση. Μπορείτε να διανοηθείτε τι θα γινόταν αν κάποιος αναλάμβανε να διαπράξει εναντίον όλης ή μέρους της πολιτικής τάξης μία οποιαδήποτε ενέργεια και να την εγκαλέσει για αυτά που κάνει, για την κατάλυση του Συντάγματος και την καταστροφή, μέσω των πολιτικών της, της χώρας; Ή αν ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας των πολιτών αποφάσιζε να αμφισβητήσει την πολιτική εξουσία ή να εξεγερθεί;

Δεν υπάρχουν μηχανισμοί πραγματικής αμφισβήτησης ούτε των πολιτικών που ακολουθούνται, έστω και αν το σύνολο της κοινωνίας διαφωνεί, ούτε και της όποιας κατάλυσης του Συντάγματος. Το άρθρο αυτό έχει προβλεφθεί προκειμένου η πολιτική τάξη να δικαιολογήσει τη συνδρομή της κοινωνίας μόνο στην περίπτωση που καταλύεται το καθεστώς της από άλλους (λ.χ. με την επιβολή δικτατορίας). Δεν νομιμοποιεί την κοινωνία να στραφεί εναντίον της πολιτικής τάξης ακόμη και αν αυτή, όπως συμβαίνει, καταστρατηγεί συστηματικά και εν επιγνώσει το Σύνταγμα της. Το άρθρο αυτό έχει ρητορική αξία και για έναν άλλο λόγο. Η κοινωνία είναι ένα αθέσμητο άθροισμα υπηκόων/ ατόμων που ανήκει σε ένα κράτος. Σύμφωνα με το σύστημα αυτό είναι ιδιώτης. Το άτομο τοποθετείται επομένως απέναντι στη συλλογικότητα, η οποία επιπλέον ανακηρύσσεται ως μείζων απειλή γι’ αυτό. Εξού και δεν προνοείται ως θεσμός της πολιτείας και μάλιστα στοχοποιείται υπό το πρίσμα της πλειοψηφίας ως εχθρός των δικαιωμάτων. Η ολιγαρχία ορίζεται ως ανώτερη της δημοκρατίας. Για έναν ολιγαρχικό διανοούμενο αυτό είναι απολύτως λογικό. Θεωρεί αδιανόητο ο πολίτης να ενταχθεί μέσα σε ένα θεσμημένο συλλογικό μόρφωμα, όπου θα αναπτύξει τις απόψεις του και θα συμμετάσχει στη διαμόρφωση μιας βούλησης και μιας απόφασης που θα οδηγήσει τις πολιτικές εξελίξεις. Ο πολίτης δεν έχει το δικαίωμα ούτε και τη δυνατότητα να συγκροτηθεί αυτόκλητα σε θεσμό της πολιτείας. Γι’ αυτό και όλοι επικαλούνται τον «λαό», που είναι πολιτισμική έννοια, όχι την κοινωνία των πολιτών, που αποτελεί την πολιτική εκφορά του λαού, που θα ηδύνατο να θεσμηθεί ως πολιτική συλλογικότητα. Ο καθένας από εμάς έχει άποψη. Το σύνολο όμως της κοινωνίας, για να διαμορφώσει άποψη, πρέπει να συγκροτηθεί σε «δήμο», σε θεσμό της πολιτείας, και, στο πλαίσιο αυτό, να προσέλθει σε διαβούλευση, που θα οδηγήσει σε μια τελική απόφαση. Άρα, η βούληση της κοινωνίας δεν είναι το άθροισμα της γνώμης ενός εκάστου των πολιτών/μελών, ούτε προκύπτει από την αποκωδικοποίηση τους. Είναι κάτι πολύ διαφορετικό, ήτοι η συμπύκνωση της διαβούλευσης, το καταστάλαγμα μιας διαδικασίας που αποκρυσταλλώνεται εντέλει σε συγκεκριμένη απόφαση. Αυτό ακριβώς έκανε η δημοκρατία, και πριν από τη δημοκρατία η αντιπροσώπευση στην πόλη, στην αρχαία ελληνική πόλη. Η θεσμική συγκρότηση της κοινωνίας των πολιτών είναι η προϋπόθεση για να υπάρξει συλλογική βούληση και απόφαση. Η λειτουργία της, δίκην καθημερινού θεσμού της πολιτείας, αποφασίζει εάν η τελευταία θα τυπολογηθεί στην αντιπροσώπευση ή στη δημοκρατία. Η επιλογή της αντιπροσώπευσης ή της δημοκρατίας κρίνεται από το εάν ο δήμος θα ενδυθεί με τις αρμοδιότητες του εντολέα (η αντιπροσώπευση) ή θα αναλάβει την κύρια/καθολική πολιτική αρμοδιότητα, δηλαδή το ουσιώδες της διακυβέρνησης, της νομοθεσίας και της δικαιοσύνης (η δημοκρατία). Σήμερα δεν συντρέχει τίποτε από όλα αυτά. Επομένως, το άρθρο 120 του Συντάγματος δεν προνοεί τη δυνατότητα της κοινωνίας να διεκδικήσει την αντιπροσώπευση ή τη δημοκρατία. Η αξίωση της αυτή θα θεωρηθεί έκνομη, αντίθετη προς το γράμμα και το πνεύμα του Συντάγματος. Η ρητορική επίκληση του άρθρου 120 του Συντάγματος, από έναν πολίτη ή από το σύνολο της κοινωνίας, είναι άνευ αντικειμένου και, σε κάθε περίπτωση, προδικάζει την κατασταλτική παρέμβαση της πολιτικής εξουσίας. Η όποια εξωθεσμική συλλογική δράση ή διαμαρτυρία, που εξέρχεται των ορίων της ανοχής του ολιγαρχικού πολιτεύματος, ταξινομείται για τους ολιγάρχες στην έννοια της οχλοκρατίας και οι δράστες ορίζονται ως «όχλος».
Πρέπει να πω, όμως, ότι στο Σύνταγμα του Ρήγα Βελεστινλή η πρόνοια αυτή είχε ουσιαστικό περιεχόμενο. Διότι ήταν εγγεγραμένη στο κλίμα της δημοκρατίας που ζούσε ακόμη ο ελληνισμός. Το σύστημα αυτό ο Ρήγας το μετέφερε από τα κοινά στο σύνολο πολιτειακό περιβάλλον του κράτους/κοσμόπολης που σχεδίασε. Ανέθετε λοιπόν στην κοινωνία των πολιτών (στον «αυτοκράτορα λαό») την ευθύνη της πολιτείας (ή την αποκατάσταση της εάν είχε ανατραπεί), επειδή την προσέγγιζε ως πολιτειακό συντελεστή, κατασταλτικό δικαιούχο και μοναδικό υπεύθυνο του έθνους. Ώστε η αποκωδικοποίηση του άρθρου 120 του Συντάγματος αποκαλύπτει ότι οι ολιγάρχες επικαλούνται τη συνδρομή της κοινωνίας για τη διάσωση ή την αποκατάσταση της πολιτείας τους, εάν βρεθεί αντιμέτωπη με την αυταρχική της παρέκκλιση. Μιας πολιτείας που την έπεισαν ότι είναι δημοκρατική και προφανώς ηπιότερη τρόπον τινά στη διαχείριση της καταστολής.»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s