Η Απολλώνια Αδελφότης, Τράπεζες

Οι μισές αλήθειες της κυβέρνησης για τα «κόκκινα» δάνεια

Οι μισές αλήθειες της κυβέρνησης για τα "κόκκινα" δάνεια
Της Αλεξάνδρας Γκίτση  

Σήμερα, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, ψηφίζεται από τη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με το οποίο, πέραν όλων των άλλων, ανοίγει και ο δρόμος για την πώληση σε funds εξυπηρετούμενων και μη δανείων που είχαν εξαιρεθεί από την πώληση με τον νόμο που πέρασε τον περασμένο Δεκέμβριο. Για τις μόνες κατηγορίες που θα συνεχίσει να ισχύσει η εξαίρεση από την πώληση σε funds, για

περιορισμένο χρονικό διάστημα, δηλαδή έως τις 31/12/2017, είναι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που είναι συνδεδεμένα με προσημείωση ή υποθήκη την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, ενώ χωρίς τον ανωτέρω χρονικό περιορισμό εξαιρείται η πώληση και των δανείων που έχουν την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Ας δούμε τώρα τι ισχύει στην πρώτη κατηγορία. Δηλαδή για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικία. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο αλλά και με βάση δηλώσεις που έχουν κάνει αρμόδια στελέχη, η εξαίρεση από την πώληση σε funds θα ισχύσει για μεταβατική περίοδο 18 μηνών. Είναι όμως έτσι; Η προφανής απάντηση είναι πως όντως τα δάνεια που συνδέονται με την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, ανεξαρτήτως κατηγορίας, δηλαδή όχι μόνο τα στεγαστικά δάνεια αλλά και τα καταναλωτικά δάνεια, τα επισκευαστικά, τα δάνεια ελεύθερων επαγγελματιών, θα εξαιρούνται από την πώλησή σε funds έως τις 31/12/2017, δηλαδή για 18 και κάτι μήνες.

Η ουσία όμως είναι ότι τα συγκεκριμένα δάνεια έχουν πάρει παράταση από την πώληση σε funds, έναντι όλων των υπολοίπων κατηγοριών, μόνο για 7 μήνες επιπλέον. Και εξηγούμαστε. Ο νομοθέτης αναφέρει ότι αναγκαία προϋπόθεση για να πωληθεί ένα μη εξυπηρετούμενο δάνειο είναι να έχει προσκληθεί με εξώδικη πρόσκληση ο δανειολήπτης και ο εγγυητής μέσα σε 12 μήνες πριν από την πώληση, πριν ή μετά τη θέση σε ισχύ του νόμου, να διακανονίσει τις οφειλές του με συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος ας σημειωθεί ότι αλλάζει τον επόμενο μήνα.

Δηλαδή αν κάποιος έχει μη εξυπηρετούμενο δάνειο που είναι συνδεδεμένο με την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας π.χ. 145.000 ευρώ, άρα δεν εμπίπτει στην κατηγορία που προστατεύεται έως τις 31/12/2017, το δάνειο του θα μπορεί να πωληθεί σε fund ακόμη και τον Ιούνιο του 2017. Δηλαδή μόλις 7 μήνες νωρίτερα από τα δάνεια που εξαιρείται η πώλησή τους έως 31/12/2017. Επίσης στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα μέγιστο χρονικό διάστημα 12 μηνών ανάμεσα στην πρόταση και την εκχώρηση του μη εξυπηρετούμενου δάνειο.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον σημείο, που μένει να αποσαφηνιστεί στην πράξη, είναι αν όντως μέσω της εξαίρεσης πώλησης σε funds έως 31/12/2017 των μη εξυπηρετούμενων δάνειων που είναι συνδεδεμένα με προσημείωση ή υποθήκη την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ προστατεύεται το 93% των δανειοληπτών αυτής της κατηγορίας, όπως υποστηρίζει η Κυβέρνηση. Ποσοστό το οποίο αμφισβητούν παράγοντες της αγοράς και δικηγόροι που ασχολούνται με υποθέσεις δανειοληπτών που έχουν κόκκινο δάνειο. Θολό επίσης παραμένει το τοπίο για τα δάνεια που έχουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Ναι μεν ο νομοθέτης τα εξαιρεί από την πώληση σε funds, χωρίς μάλιστα να θέτει και χρονικό περιορισμό αυτής της εξαίρεσης, ωστόσο μένει να δούμε τι τελικά θα γίνει.

Αυτό που επίσης πρέπει να γίνει σαφές είναι ότι δανειολήπτης ο οποίος έχει ενταχθεί στον Νόμο Κατσέλη ή πληροί τις προϋποθέσεις ένταξης σε αυτόν, μπορεί να δει το δάνειό του να πωλείται σε κάποιο fund, ενώ αντίστοιχα δανειολήπτης που δεν έχει ή δεν μπορεί βάσει των κριτηρίων που έχουν τεθεί να υπαχθεί στον Ν. Κατσέλη, τότε το σπίτι του δεν προστατεύεται από τον πλειστηριασμό. 

Και ερχόμαστε στον μόνιμο μηχανισμό για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και στη δημιουργία 30 Κέντρων Ενημέρωσης Δανειοληπτών. Αν και στη θεωρία αυτές οι τρεις δομές στόχο έχουν να βοηθήσουν το έργο της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, στην πράξη το σύστημα που στήνεται, χαρακτηρίζεται από παράγοντες της αγοράς και δικηγόρους, δαιδαλώδες, χρονοβόρο και «βαρύ”. 

Για παράδειγμα η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, συστάθηκε στα τέλη του 2015, θα απασχολεί 79 εργαζόμενους από τους οποίους οι 8 θα είναι δικηγόροι και οι υπόλοιποι 71 θα προέλθουν από μετατάξεις, μεταφορές και αποσπάσεις μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του δημόσιου τομέα. Για τη στελέχωση της συγκεκριμένης υπηρεσίας, άνθρωποι που έχουν περάσει από το Δημόσιο, εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για το πόσο εύκολες είναι αυτές οι μετατάξεις και φυσικά πόσος χρόνος θα απαιτηθεί. Αντίστοιχα προβλήματα «βλέπουν” οι ίδιοι και στη στελέχωση των 30 Κέντρων Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ) τα οποία θα απασχολούν τουλάχιστον 200 άτομα εκ των οποίων τα 60 θα προέρχονται από το Δημόσιο. Ερωτηματικά όμως υπάρχουν και με ποιες προϋποθέσεις θα γίνουν οι προσλήψεις των υπολοίπων 160 ατόμων τα οποία με βάση τα όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο θα είναι εξωτερικοί εξειδικευμένοι σύμβουλοι οι οποίοι θα είναι καταρτισμένοι με γνώσεις στο αντικείμενο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s